پیرامون قطعی های چند روز اخیر سرویس یون

سلام به همه دوستان و کاربران عزیز سرویس یون

زمانی که استارت پروژه رو در سال ۹۱ زدیم، اگرچه ایده مشخصی از این که یون به کجا خواهد رسید نداشتیم ولی یه ماموریت مشخص تو دستور کارمون بود، اینکه یه سرویس پایدار و قابل اعتماد رو به صورت رایگان در اختیار کاربران وب فارسی قرار بدیم. تو این مسیر مشکلات زیادی سر راهمون به وجود اومد که تمام سعیمون کردیم از همشون با موفقیت عبور کنیم.

یکی از تغییراتی که همواره لازم داشتیم تو سرویس اعمال کنیم، ارتقا سخت افزاری سرور در کنار بهبود نرم افزاری سرویس جهت پاسخگویی به رشد روزافزون کاربران بود. از هاست های اشتراکی شروع کردیم، به چندین سرور مجازی کوچ کردیم، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که یک سرور اختصاصی تهیه کنیم که بتونیم درخواست ها رو بهتر پردازش کنیم.

به علت تحریم های موجود، امکان پرداخت مستقیم به دیتاسنترهای معتبر برامون وجود نداشت، این شد که تصمیم گرفتیم سرور رو با یک واسطه (که اوایل کار واسط قابل اعتمادی به نظر میومد) از دیتاسنتر هتزنر آلمان تهیه کنیم و در نتیجه سرور تو پنل کاربری ایشون بود، هر چند که ما سرور رو استفاده می کردیم. اما در حدود یکی دو سال گذشته شاهد بودیم که این واسط از یک طرف پاسخگویی به موقع به درخواست های ما رو انجام نمیده و دوما در گذر زمان سعی در سوء استفاده از شرایط رو داره و مبالغ بسیار بیشتری رو داره از ما دریافت میکنه. تصمیم گرفتیم خودمون پنل کاربری در دیتاسنتر هتزنر بسازیم و سرور رو منتقل کنیم به پنل خودمون اما این واسط از انجام این کار خودداری میکرد و ما هم از انتقال منصرف شدیم چرا که انتقال اطلاعات از یک سرور به سرور دیگه با توجه به حجم عظیم پایگاه داده مستلزم قطعی های حداقل چند ساعته در سرویس بود و ما نمی خواستیم این اتفاق بیافته.

اما در یکی دو هفته اخیر شاهد بودیم که وضعیت پاسخگویی این واسط همچنان در حال افول هست و این شد که مصمم به اجاره مستقیم سرور و انتقال داده ها کردیم. متاسفانه با وجود پرداخت به موقع ما و اطلاع رسانی پیش از موقع ما به ایشون از نیازمندی های ما جهت انتقال سرور ایشون در کمال بی مسئولیتی سرور رو به موقع تمدید نکردند که در نتیجه سرور خاموش شد و ایشون حتی جهت رفع مشکل پاسخگویی نداشتند. از طرفی دیتاسنتر از روشن کردن سرور خودداری میکرد چرا که سرور در پنل کاربری ایشون بود و نه ما. این شد که پیگیری های جدی خودمون رو ادامه دادیم و بی وقفه با دیتاسنتر در تماس بودیم و به موازات اون سعی کردیم سرویس رو از روی بکاپ های قدیمی به شکل حداقلی آپ کنیم تا در صورتی که رویه به همین شکل ادامه پیدا کرد بیش از این در سرویس وقفه ایجاد نکرده باشیم. اما بالاخره پیگیری ها نتیجه پیدا کرد و ما به سرور قدیمیمون از صبح دوشنبه دسترسی پیدا کردیم و فرآیند انتقال رو بلافاصله آغاز کردیم.

در حال حاضر که این اطلاعیه رو برای شما مینویسم، داریم به پایان روز دوشنبه نزدیک میشیم، سرویس آپ هست و تمام لینک های که در گذشته ایجاد شده بودند قابل دسترسی هست بدون هیچ مشکلی. فعلا امکان ایجاد لینک جدید وجود نداره تا انتقال تمامی اطلاعات تکمیل بشه، پیش بینی میکنیم این اتفاق تا قبل از صبح سه شنبه بیافته و سرویس به صورت کامل به حالت اولیه خودش برسه و کاملا عملیاتی بشه.

با تکمیل انتقال به سرور خودمون انتظار میره دوباره به یک سرویس پایدار برسیم، بدون هیچ وقفه ای، مثل روزهای خوب گذشته. حتی یه داون تایم پنج دقیقه ای از دید ما یه مشکل بزرگ قلمداد خواهد شد.

ما این سرویس رو بیش از ۵ ساله رو پا نگه داشتیم بدون هیچ منفعت مالی و فقط به خاطر عشقی که به این کار داشتیم. اگه تا اینجای کار جلو اومدیم، دلیلی نداره از این به بعد رو نتونیم جلو بریم. به امید خدا تا وقتی اینترنتی هست، یون هم خواهد بود.

زنده باشید،
مدیریت یون،
سی ام بهمن ۱۳۹۶

4 دیدگاه در “پیرامون قطعی های چند روز اخیر سرویس یون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


− 5 = یک

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>